یک مطالعه ی جدید اهمیت تعادل اسید های چرب را در بیماری های مزمن نشان داد

27 جولای 2019- محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) شواهد جدیدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد نسبت اسیدهای چرب امگا -6 به امگا 3 ،- نه میزان کل آنها-، بر خطر ابتلا به بیماری های مزمن تاثیر می گذارد. این تحقیق پیامدهای مهمی برای دستورالعمل های سلامت و رژیم غذایی دارد.

پرفسور  Jing X. Kang، نویسنده ی این مقاله و مدیر آزمایشگاه لیپید پزشکی و فن آوری درMGH و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد گفت: شناخت اثرات متفاوت این دو گروه از اسیدهای چرب غیر اشباع در توسعه ی بیماری مزمن مهم است، اما با توجه به عوامل موثر موجود در رژیم غذایی چالش برانگیز است. ما از یک رویکرد منحصر به فرد برای رسیدگی به این موضوع بهره بردیم. تیم دکتر کانگ چندین مدل جدید موش را برای مطالعه ی اثرات سلامت ناشی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 پرورش دادند.

بحث در مورد نقش اسید های چرب غیراشباع (PUFAs) در سلامت انسان مدتهاست ادامه دارد اما از اهمیت زیادی برخوردار است. محققان تصور می کنند که اسید های چرب غیراشباع، یکی از عواملی هستند که بر بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و سرطان تأثیر می گذارند، اما مطالعات پیشین نتایج متناقضی را در مورد چگونگی تاثیر این گروه از اسیدهای چرب بر خطر بیماریهای مزمن ارائه نموده اند. در پژوهش جدید محققان MGH، از موش هایی استفاده شد که برخی از عوامل اخلال گر بی شماری که در رژیم غذایی وجود دارند و بر مطالعات در این زمینه تاثیر می گذارند، را حذف کردند. این تحقیق شواهد مهم جدیدی را در این حوزه ارائه داد. این موش های ترانس ژنیک از هر نظر با یکدیگر یکسان بودند به جز در مقدار اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 (سطوح  n-6وn-3 ) که آنها تحت هر رژیم غذایی، به طور طبیعی تولید می کنند.

محققان از چهار نوع موش برای مطالعه ی خود استفاده کردند، یک نوع وحشی یا "نرمال" و سه نوع موش مهندسی شده برای تولید سطوح مختلف اسیدهای چرب غیراشباع n-6 وn-3 ، صرف نظر از اینکه آنها با چه نوع رژیم غذایی تغذیه می شوند. این موش ها می توانند سطوح کافی از PUFAخاصی را برای تنظیم عوامل تغذیه ای که معمولا سطح PUFA را بهم می زنند، تولید کنند.

تیم MGH، تفاوت نرخ اختلالات متابولیکی از جمله اندوتوکسمی متابولیکی، التهاب سیستمیک، چاقی، کبد چرب، عدم تحمل گلوکز و سرطان را در این موشها بررسی نمود. این بررسی نشان داد در موش هایی که به تولیدبیش از حد اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 (n-6 PUFA) می پردازند خطر ابتلا به بیماری متابولیکی و سرطان بالاتر است، در حالیکه موش هایی که قادر به تبدیلn-6 بهn-3 بودند، و درنتیجه نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 به امگا 3 در آنها پایین تر بود، فنوتیپ سالم تری را نشان می دادند. محققان همچنین توانستند جزئیات تعامل مولکولی بین این اسیدهای چرب و شبکه های بیولوژیکی را بیابند. به عنوان مثال، تغییر نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع n-6 به n-3 باعث تغییر در میکروبیوم روده و متابولیت های مدفوع و سرم می شود.

دکتر Kanakaraju Kaliannan نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: زیبایی کار با این مدل های موشها این است که آنها اثرات مخدوش کننده را کاهش می دهند. حتی ما قادر خواهیم بود از آنها برای مطالعات دیگر استفاده کنیم، از جمله اینکه چگونه غلظت PUFA به طور خاص بر خطر بیماری تاثیر می گذارد.

دکتر کانگ افزود: بسیاری از شواهد در حال حاضر از این مفهوم پشتیبانی می کنند که عدم تعادل در نسبت امگا 6 به امگا 3 عامل مهمی است که به توسعه بیماری مزمن کمک می کند. ایجاد تعادل در نسبت اسیدهای چرب غیراشباع امگا 6 به امگا 3، ممکن است یک راه حل ایمن و موثر برای برخی از مشکلات سلامت مدرن باشد. تیم او در حال حاضر بر روی یک تحقیق کاربردی کار می کند، تا کاربرد بالینی مداخله ی متعادل کننده و امکان استفاده از نسبت امگا 6 به امگا 3 بافتی را به عنوان یک نشانگر سلامت جدید، بررسی کنند.

منبع:

Communications Biology. doi.org/10.1038/s42003-019-0521-4.

https://www.news-medical.net/news/20190727/MGH-study-shows-the-importance-of-fatty-acid-balance-in-chronic-disease.aspx